03-06-2020

Stres przed egzaminem – jak to ugryźć!

Napisane przez: Paulina Brzozowska - Daniel

Droga Uczennico! Drogi Uczniu!

Przed Tobą pierwszy z ważnych egzaminów w Twoim życiu. Przygotowywałeś się do niego tak naprawdę przez ostatnich kilka lat, a ten rok w szkole był cały „naznaczony” nauką do egzaminu, przygotowaniami, próbami… Częściowo wiesz już co Cię czeka, ale prawdopodobnie poczujesz mniejszy lub większy stresssssss. Poniżej kilka słów jak sobie poradzić przed egzaminem, a także w jego trakcie. Stres może się objawić drżeniem rak, poceniem się, zaburzeniami oddychania, jąkaniem się, bólami brzucha i… tak naprawdę każdy z nas inaczej reaguje w trudnej dla siebie sytuacji.

KILKA DNI PRZED EGZAMINEM:

  1. Ucz się - to niby banalne, ale będziesz mniej zestresowany, gdy dobrze się przygotujesz na egzamin, ale też bez przesady.
  2. Przejrzyj arkusze egzaminacyjne, przypomnij sobie jaki rodzaj zadań Cię czeka, jaka jest formuła, przypomnij sobie na co zwracali uwagę Twoi nauczyciele.
  3. Porozmawiaj o swoich obawach z kimś bliskim – rodzicem, nauczycielem, przyjacielem. Przytul się do kogoś bliskiego! (może być też miś lub domowe zwierzątko)
  4. Zorientuj się, jaki plan na ostatnie przygotowania mają Twoi znajomi, może dowiesz się czegoś nowego.
  5. Dobrze wykorzystaj czas – ucz się, rozwiązuj arkusze, ale też znajduj czas na odpoczynek, relaks i spokój. Wysypiaj się i dobrze się odżywiaj
  6. Wizualizuj – ułóż w myślach plan tego co będzie się działo w dzień egzaminu – wyobraź sobie salę, kto może w niej być, jak będzie wyglądało otoczenie, gdzie będziesz siedział.

TUŻ PRZED EGZAMINEM:

  1. Odpoczynek – ostatniego dnia przed egzaminem raczej już nie spędzaj całego czasu na nauce, daj sobie szansę na regenerację, pójdź na spacer, pogadaj z kimś o dobrym nastawieniu do świata, zrób dla siebie coś miłego.
  2. Sen – wyśpij się przed egzaminem, tak aby ciało i umysł miały szansę popracować w ten ważny dzień pełne sił.
  3. Posłuchaj ulubionej muzyki.
  4. Poćwicz.
  5. Wykonuj ćwiczenia oddechowe – gdy poczujesz, że atakuje Cię stres, postaraj się oddychać spokojnie, policz w myślach do 10, staraj się świadomie rozluźniać całe ciało podczas oddychania.
  6. Unikaj paniki porozmawiaj z osobami, które wydają się wyluzowane.
  7. Nie powtarzaj na chwilkę przed egzaminem – i tak niczego nowego raczej się nie dowiesz, a stworzysz w swojej głowie niezły mętlik.
  8. Przygotuj się – wieczorem przed egzaminem przygotuj sobie strój, długopis i inne przybory, tak, żeby wstając rano mieć wszystko naszykowane i spokojnie po zjedzonym śniadaniu wyruszyć do szkoły.

CO ZROBIĆ GDY POCZUJESZ PUSTKĘ W GŁOWIE NA EGZAMINIE?

  1. Wiedz, że uczucie pustki w głowie to efekt stresu.
  2. Uwierz w siebie – jeśli się uczyłeś to pójdzie Ci świetnie, a jeśli niekoniecznie się uczyłeś to zawsze można liczyć na uśmiech losu
  3. Jeśli nie możesz sobie przypomnieć odpowiedzi na pytanie, przejdź spokojnie do kolejnego, a do tego wrócisz potem, jak już sobie przypomnisz.
  4. Postaraj się zrelaksować – oddychaj spokojnie, policz do 10 w myślach, napinaj i rozluźniaj mięśnie (np. zaciskaj dłonie w pięści i rozluźniaj).
  5. Wspieraj sam siebie powtarzaj w myślach, że wiesz to, że umiesz, że dasz radę!
  6. Zadawaj pytania pomocnicze (kto? kiedy? gdzie?).

Pamiętaj, że egzamin kończy się z chwilą wyjścia z sali!
Nie roztrząsaj po wyjściu odpowiedzi, nie wdawaj się w dyskusje, nie dopytuj „a co miałeś w siódmym?”. Już naprawdę niczego nie zmienisz, a tylko masz szanse na to, że stres się zwiększy zamiast powoli opadać.

Po egzaminie dobrze by było gdybyś znalazł czas na relaks, zrobił coś miłego dla siebie ;-)

Ilość odsłon: 56 Ostatnio zmieniany: 03-06-2020
Scroll to top